Karibu! - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Ineke Felen - WaarBenJij.nu Karibu! - Reisverslag uit Gatitu, Kenia van Ineke Felen - WaarBenJij.nu

Karibu!

Door: inekefelen

Blijf op de hoogte en volg Ineke

05 Juli 2010 | Kenia, Gatitu

Lieve mensen,

Ben ik weer Het is hier niet zo dat je zomaar een berichtje kunt plaatsen, of er is geen stroom of geen verbinding of traag internet! Ik begin hier steeds meer te wennen. Vorige week ben ik nar het hospice hier in de buurt geweest en heb geholpen met groente snijden en de afwas, ook de patienten wat eten gebracht. OP vrijdag hebben we hutpot gemaakt, betekende inkopen doen 30 kilo aardappelen, 10 kilo wortels en 6 kilo uien en dit diende allemaal geschild te worden! Een dag later werd er een baby van een paar maanden oud binnengebracht, de moeder was weggelopen en de vader had een par dagen met het kind rondgezeuld.Drie dagen later is het kind weer naar de moeder gegaan, gelukkig! Ook heb ik voedselpaketten rondgebracht, schrijnend te zien hoe de mensen leven. Een man van 90 jaar lag op zijn bed, liet daarop alles lopen en het rook dus niet al te fris in zijn hutje. Hij had een schop van een koe gehad en was toen op nog op zijn hoofd gevallen, hij lag er apatisch bij, zij zoon zorgde gelukkig wel voor hem. Daarna naar Cairo geweest, mannetje van 81 en zeer vrolijk, hij staat op de foto. De laatste was mevrouw Lydia, zij heeft een spierziekte, waarschijnlijk erfelijk want haar twee zoons liepen ook erg slecht.
Op zondag zijn we met de kinderen naar Nyeri Hill geweest, dar is een groot stuk grasveld waar d ekinderen kunnen spelen, llerlei spelletjes met ze gedaan, was erg leuk.
Verder zitten we hier ook voor de televisie en volgen alle wedstrijden van Oranje! Er worden dan chips en poopcorn gehaald en een drankje erbij, keigezellig, we steken de lokele bevolking ook al aan!
Helaas lukt het vandaag niet met de foto's, ik doe mijn best om ze morgen te sturen.
Heel veel liefs allemaal en bedankt voor jullie berichtjes, elke dag kijk ik of er weer een nieuwe is, soms een beeeeeetje heimwee...

• 05 Juli 2010 - 15:12

Tiny Graafland:

He Ineke,
    Het is, lijkt mij, ook wel moeilijk zonder eigen mensen om je heen!
    Je wilt toch je verhaal aan je fam. kwijt!
    Want je maakt heftige en emotionele dingen mee daar,he?
    Het is goed je verhalen te lezen en zo met je mee te leven!!
    En...over een maand is het alweer herinnering!!
    Geniet er tot zolang nog van Ien.Je maakt iets geweldigs mee waar je nog veel over na zult praten!
    Nou,groetjes en leuk je verhaal weer even gelezen te hebben
    liefs Tiny

• 05 Juli 2010 - 15:48

Jeannette:

Ineke super wat je daar allemaal doet en meemaakt. Ik begin wel jaloers te worden . Geniet er verder lekker van en ik ben benieuwd naar de foto's. Hoe is het met je heimwee?

• 05 Juli 2010 - 16:27

Maike:

Ineke het is geweldig wat je daar allemaal doet. Ik heb daar heel respect voor. Ik kijk uit naar je fotos.
    groetjes
    Maike

• 05 Juli 2010 - 16:38

Margot:

Hallo Ineke,

Wat leuk om jouw verhalen te lezen en wat bijzonder om in Kenia hutspot te eten!! (Je krijgt zo wel handigheid in het schillen van aardappels, wortels en uien!). Ik kan me voorstellen dat je af en toe ook wel een beetje heimwee hebt, het is ook zo anders dan hier, maar je weet ook dat je de mensen daar een enorm plezier doet en daar gaat het om!
    Veel succes en vooral geniet ervan!
    Groeten,
    Margot

• 05 Juli 2010 - 17:08

Wim:

Hoi Ineke,

Je bent goed bezig !

Hutspot kennen ze daar dus ook. Voor hoeveel mensen werd er gekookt ?? Had je blaren van het schillen?

Hoe is het met de kroepoek?

Groeten,

Wim

• 05 Juli 2010 - 17:28

Maria:

Hoi Ineke, leef erg met je mee- de fotos zijn zo vertrouwd tot nu toe. Maar het klinkt ook erg heftig, in welke situaties je terecht komt. Voor de mensen daar heel fijn, dat jij het aandurft. Respect! Inmiddels heb ik via Google Earth gevonden, waar Ihithe is (het plaatsje, waar mijn zus toen gewerkt heeft)ten zuiden van Nyeri Hill Forest. Echt niet ver van Gatitu.
    Heel leuk, om de berichtjes van jou te lezen. Sterkte verder en ook veel plezier. Liefs Maria

• 05 Juli 2010 - 17:35

Floran:

Hey mam!

Geen heimwee hebben!
    Geniet daar en hou in gedachte dat je ons hier allemaal TOCH wel weer snel ziet. En dan mag je weer jaren tegen onze (welliswaar mooie) hoofden aankijken. Alle gezichten daar zie je echter maar voor een paar weken!

En heb je al kroepoek gemaakt?

groetjes,
    Floran

• 05 Juli 2010 - 17:47

Francien:

Hoi Ineke

Geweldig om dit allemaal te lezen en fijn dat je zoveel voor deze mensen kunt betekenen. Geniet ervan want het is voorbij voordat je er erg in hebt (en een beetje heimwee hoort er ook wel bij). Veel plezier en ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's.
    Groetjes Francien

• 05 Juli 2010 - 20:56

Bernadien:

Hoi Ineke,
    Leuk te horen dat het goed met je gaat. Je hebt wel je handen vol! Ben benieuwd naar de foto's. Groetjes
    Bernadien

• 05 Juli 2010 - 21:09

Margreet:

Hai lieve Ien!

Het zien van je foto's en het lezen van je verslag, geven mij een beetje "heimwee"..!! Ziet er zo vertrouwd uit, al die heerlijke kids. En de schreinende verhalen, ja die horen er helaas maar al te zeer ook bij. Maar gelukkig dat jij op jouw manier je steentje wil bijdragen daar..zo waardevol! Dus..hou nog ff vol, voor je het weet zit het erop..en heb je net als ik HEIMWEE..maar dan naar al die heerlijke eerlijke knuffels en hugs van de kids en de mensen daar..dus..GENIET van elk moment!

Dag "stoere" Ien..veel succes nog!

Knuf, Margreet.

• 06 Juli 2010 - 00:04

Lily:

Hej Ien,

Spannend om te lezen wat je zoal mee maakt! Ja, je krijgt veel indrukken te verwerken en deze blijven zeker nog doorwerken als je weer terug bent.

Super leuk dat jullie naar Oranje kijken.
    Hebben jullie daar ook een Vuvuzela? een toeter waar je op kan blazen van plastic waar een enorme klereherrie uit komt.(vraag hoef je niet te beantwoorden.)

Heimwee,laat t komen en gaan. heimwee is het gemis naar alles wat niet meer vanzelfsprekend is.
    Laat deze bijzondere tijd hierdoor niet aan je voorbij gaan tenzij je het even nodig hebt om je te troosten, dan is het ook goed.
    Het is zoals het is.

• 06 Juli 2010 - 08:50

Ria Wientjens:

Ha die Ien,
    Tuurlijk is het logisch dat je soms heimwee hebt..hoort er bij. Maar geniet van deze weken (zei de oude wijze vrouw) misschien doe je dit maar eenmaal in je leven. Ik kan je geruststellen...Ik zat onlangs op het terras en zag een aardige relaxte heer in zijn sportauto langsrijden. John?? Maak je maar geen zorgen lieve schat...geniet van deze weken en ik ben onwijs trots op je!!! liefs Ria

• 06 Juli 2010 - 10:56

Gerard T.:

Hallo Ineke,

Leuk dat we je kunnen "volgen". Ja daar zie je dat het leven heeeeel anders is dan in onze welvarend landje. Maar het geeft ook veel voldoening om daar wat verlichting te brengen. Tot een volgende keer.
    Groet.

Gerard.

• 06 Juli 2010 - 13:43

Pluis:

Ineke, leuk om te lezen dat je zo veel meemaakt en geniet van al het andere en de mensen daar. een andere wereld en toch de zelfde.je kunt je handjes daar wel laten wapperen.
    en de W.K gekte is daar ook doorgedrongen.
    wij zijn net terug van vakantie uit engeland. Prachtig gehad en mooie natuur en cultuur.
    We genieten nog hier van het prachtige weer.
    Tot het volgende bericht, groet Pluis

• 06 Juli 2010 - 17:36

Mama En Little Sis:

Dag lieve Ien,

Fijn dat ik je berichtjes bij Annetta heb kunnen lezen en de mooie foto s,en fijn dat je je zo behulpzaam kan maken voor de kinderen ,de mensen en het opknappen van het kindertehuis.
    Wij zitten hier klaar voor de wedstrijd van nederland net zoals jij daar ,veel plezier en van mij een dikke pakkerd,

mama

ha big sister,

Weinig aan toe te voegen,ben wel zeer benieuwd naar de foto s.
    wat leuk dat de lokale bevolking door jullie wordt aangestoken,heb je daar ook foto s van gemaakt?Het schijnt dat veel Afrikanen nu in het oranje lopen.
    Heb je al met de kids hardgelopen? je moet wel in shape blijven hoor!!!
    De stoelendans houdt je trouwens ook wel in conditie.
    Ien ,wij (Fem,ma,en ik )gaan voetbal kijken,veel plezier.

Liefs ,Annetta

• 09 Juli 2010 - 07:37

Nikay:

Moeders!

Goed om te horen dat je begint te wennen daar! Je bent trouwens niet de enige die af en toe zonder stroom zit, Nijmegen had er vorige week ook last van! Verder is het hier net zo heet als in Afrika dus veel verschil is er bijna niet meer! ;) Maak er het beste van, veel plezier met de wedstrijd zondag en de rest natuurlijk!

Grtz een van de zoonliefs

• 09 Juli 2010 - 08:04

Han :

Ha Ien,
    Fijn joh om weer je verhaal te lezen en de foto's te zien!Wel heel leuk om je zo te zien wortels schillen,heeft het gesmaakt?
    Hoe is het nu met de heimwee,weet je,dit is wat je altijd hebt willen ervaren,dus zusje ...geniet ook van de dingen die je voor de mensen doet..ik ben trots op je!!
    Bij jullie wordt het vandaag 21 graden,hier in Nederland weer bloedje heet..ja zomer in Nederland he?
    Ga je zondag in het oranje naar de finale kijken?
    Ien ,veel liefs,
    Han